İSVİÇRE - LUZERN


Luzern İsviçre’n in tam ortasında büyük bir gölün kenarına kurulmuş masal gibi bir şehir. Reuss nehri 4 kanton gölü yani Luzern gölüyle birleşiyor ve bir şaheser ortaya çıkıyor. Luzern'e İsviçre'nin incisi diyorlar. Gerçekten bir inci. Benim gezdiğim yerler arasında da birinci. Tarihi şatolar, villalar, minik dağ evleri ve ihtişamlı malikanelerin, otellerin olduğu, nehir, göl, dağların inanılmaz güzelliklerin bir arada bulabileceğiniz bir şehir. Yaşam bir harika..İki kez gittim. Bayıldım.
İlk gidişim1989 yılında olmuştu. İstanbul' dan Zürih 3 saat sürüyor. Ben Türk Hava Yolları ile gitmiştim. Zürih ile Luzern arası yaklaşık 1 saat. Ulaşım o kadar rahat ki trafik diye bir şey yok. Zürih gezimi daha sonra ki yazılarımda okuyabilirsiniz.


Luzern'de nerelere gidilmez ki; ister dağ havası alın ki, dünyanın en büyük dağlarından Pilatus dağı, 4 kanton yani Luzern gölü kıyıları,  doğa yürüyüşleri için Kriens, Malters, Romoos, kayak için İnterlaken, Entlebuch, Schwarzenberg, rafting için Gisikon gibi şahane yerler, Weggis, Rigi, Vitznau, Greppen... gez gez bitmez. 










Kapell Köprüsü Almanca: Kapellbrückediye geçiyor, Aare Nehri’nin kollarından Reuss Nehri’nin üzerinde bulunan ahşap kapalı köprü. 

1333 yılında Luzern şehrini savunmak amacıyla yapılmış ve dünyanın en uzun ahşap köprüsü. 17. yüzyılda çizilen Luzern’ın tarihini anlatan tablolar bulunmaktadır. Luzern tren istasyonunda indiğinizde 5 dakika yürüdükten sonra karşınıza KAPELL köprüsünün kırmızı sardunyaları çıkıyor. Reuss nehri üzerinden karşıya geçmek için köprüde yürürken 100 adet yağlı boya resim göreceksiniz.
1993 yılında meydana gelen yangın ile tabloların büyük çoğunluğu yanmış ama tekrar yapılmış. Ben hem eski hem yenileri gördüm. Tabi aradaki farkı anlayamadım.



PİLATUS DAĞI 
Pilatus dağı 2132 metre yüksekliğinde. Pilatus Ejderha demek hakikaten en tepeye çıktığınız da bir ejderhanın üzerindeymiş gibi hissediyorsunuz sanki tüm dünyaya hakimsiniz. Nefes kesici bir manzara. Orta İsviçre'de yer alan ve ülkenin başkenti Zürih'e 50 dakikalık mesafede olan şirin bir kent Luzern. Sadece şehir merkezini gezmek yetmez, şehrin dört bir yanını adeta şehri kucaklarcasına saran dağların tepesinden de şehri görmek gerekli diyenler için çok güzel olanaklar sunuyor. Luzern kentine çok yakın olan ve adını ejderhadan alan Pilatus Dağı, bir tarafından teleferikle çıkılıp diğer tarafından “Dünyanın en dik demiryolu treni” olarak geçen Pilatus treniyle inilebildiği için, günübirlik dağ havası almak isteyenler için biçilmiş kaftan.
Luzern'e birkaç km uzaklıkta bulunan Kriens’teki teleferik durağından hem iniş hem çıkış biletinizi alıp, yemyeşil ağaçların içinden, muhteşem Luzern Gölü manzarasını arkanıza alarak dağa tırmanabilirsiniz. 15-20 dakika süren teleferik yolculuğu sonrası Frakmüntegg adlı durakta inip güzel bir kafede sıcak bir şeyler içebilirsiniz. Tabii ki sıcak çikolata müthiş.  Müthiş manzaraya karşı biraz soluklandıktan sonra dağın zirvesi olan Pilatus Kulm’a (2132 metre) ulaşmak için telefiriği kullanabilirsiniz.


Pilatus' a tırmanarak, teleferikle, ve dünyanın en dik tırmanan dişli treniyle çıkabilirsiniz. Ben Pilatus a teleferikle, Rigi' ye dişli trene çıktım inanılmaz iki deneyim.
Ben bu yolculuğun her dakikasında büyülendim. Nereye bakacağımı şaşırdım. Zirve manzarası mükemmel ve eşsiz bir gündü..çok sıkıntılı günlerden sonra cennette sandım kendimi.



WEGGİS
Weggis; Luzern' de tekne turu alıp Weggis, Vitznau, Rigi kesinlikle tavsiye ediyorum. Kendinizi başka bir alemde hissetmek istiyorsanız. 








VİTZNAU


19. yüzyılda yaşayan Eduard Locher  dağın zirvesine çıkabilmek için dünyanın en dik tırmanan dişli trenini tasarlamış. yolu.  Tırmanışta Luzern gölünün manzarası da görülmeye değer.








RİGİ


Dağların kraliçesi Zentralschweiz bölgesinde bulunan Rigi'nin zirve yüksekliği 1797,5 metre. Vierwaldstatter gölü, Zuger gölü  ve Lauerzer göllerinin çevrelediği İsviçre'nin en güzel dağlarından bir tanesi.





Vitznau' da tekneden indiğinizde zaten şeker gibi oyuncak görünümünde kırmızı dişli trenle karşılaşıyorsunuz. Gidiş-dönüş 43 CHF.





Hotel Rigi Kaltbad 






Tam Tur Yapıcaklar için: Minumum 5 saat 
Gidiş: Luzern (Gemi) – Vitznau / Vitznau – Rigi Kulm
Dönüş: Rigi Kulm( dağ treni) – Arth-Goldau / Arth-Goldau (SBB Tren) – Lucerne
veya Gidiş: Zürich Hb (SBB Tren)- Arth Goldau / Art Goldau (Dağ treni)- Rigi Kulm
Dönüş: Rigi Kulm(dağ treni) - Rigi Kaltbad / Rigi Kaltbad (Teleferik) - Weggis/Weggis (Gemi)- Luzern-Zurich HB

Luzern'den başlayanlar tam tur biletini gemi terminali alabilirler.Teleferikle çıkıldığında bir yerde aktarma yapılıyor. Diğer bir alternatif de tekne ile Luzern Gölü'nden gelip fünikülere binmek.Tren garının karşısında .. (Lake Lucerne SGV boat company) Ben gemiyle gidip gemiyle döndüm.
Kesinlikle görmeniz gereken yerler.
Şehrin bir başka simgesi de Luzern Aslan Anıtı' dır. Fransız Devrimi sırasında Fransa Kralı Louis XVI’yı koruma görevi yaparken hayatlarını kaybeden merkezi İsviçre paralı askerleri için bir anıt olarak tasarlanmıştır.
Doğal bir kaya parçası oyularak oluşturulan anıt, Danimarkalı heykeltraş Bertel Thorwaldsen tarafından 1820’de yapıldı. Devrimci kitleler 10 Ağustos 1792 tarihinde Paris’te kraliyet Tuileries’de ki kaleye saldırdığı zaman kalede bulunan İsviçreli paralı askerler kraliyet ailesini savunmak ve onların kaçabilmesinden emin olmak için çalışmışlar. Orada h
ayatlarını kaybetmişler. 
Mark Twain'in sözü  '' Dünyanın en hüzünlü kaya parçası '' 
Aslanın yüzünde ölüm uykusuna dalan bir hükümdarın ifadesi var.
Latin yazıt HELVETIORUM FIDEI AC VIRTUTI 'İsviçre’nin sadakati ve cesareti için' anlamına
geliyormuş. HELVETIORUM [= İsviçrelilerin] 'Confoederatio Helvetica' İsviçre’nin resmi adı 
Ölen İsviçre muhafız alayı askerlerinden kaydedilen subayların kazınmış isimlerinin yanı sıra İsviçreli ölen askerler  arasında DCCLX = 760 hayatta kalan asker sayılarını
CCCL = 350 yazılmış.



Luzern' de nerde kalabilirsiniz diye birkaç araştırma yaptım.




Şahane restoranlar buldum.



 Sağlıklı, mutlu, sorunsuz yolculuklar dilerim. Sevgiyle..



Yorumlar

  1. Merhaba,Luzern i daha önce 2 kez görmüştüm.Kısmetse,31-Ekim- 2 Kasımda yine orada olacağım.Bu defa gemi ve Rigi kombini yapmak istiyorum araştırırken bloğunuza rastladım ve çok beğendim.Fotoğraflar ve gereksiz detaya girmeden yeterli bilgileri vermeniz harika.Tebrik ederim.Hangi ayda gitmiştiniz yanıtlarsanız sevinirim.Dr. Setenay Süzer.Gebze

    YanıtlaSil
  2. Merhaba kusura bakmayın geç cevap için Ben Nisan 11 de İsviçre'deydim çok güzel bir havaydı..Pilatus, İnterlaken ve Rigi inanılmaz güzeldi rüya gibi. Thun gölünün rengi hala gözlerimin önünde..iki hafta sonra Cenevre-Montreux-Gruyeres-Annecy-Zermatt turu yapacağım..Çok teşekkür ederim güzel yorumunuz için size de iyi yolculuklar..

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

AMSTERDAM' DA ''DE BIJENKORF'' VE ''P.C.HOOFSTRAAT''

SINIRLAR - ÖZGÜRLÜKLER

BELÇİKA' DA TÜRK RESTORANLARI